ujian linus menyusahkan dan menyedikan

ujian linus merupakan ujian menguji setakat mana kefahaman pelajar mengenai mata pelajaran bahasa malaysia dan matematik.

ujian tersebut akan diadakan pada bulan march,jun,september setiap tahun.

kali ini merupakan kali pertama pelajar berhadapan dengan ujian tersebut.

lebih kurang 50%-80% pelajar gagal dalam ujian linus bahasa melayu.

ingat!

ujian linus ini bukan peperiksaan.

linus hanya menguji kefahaman pelajar.

bagi pelajar yang gagal,mereka akan menghadiri kelas pemulihan untuk membaiki kefahaman mereka.

tapi,kelas pemulihan tidak cukup di setiap sekolah.

satu kelas pemulihan hanya boleh memuat 15 orang pelajar.

~ oleh jininglinneutral di 10 Mac 2010.

9 Respons to “ujian linus menyusahkan dan menyedikan”

  1. Sedikit info yang saya rasakan amat bernilai tentang LINUS, I was totally clueless about LINUS! Anak sulung saya yg darjah 1 pulang dari sekolah dengan membawa surat tentang pertukaran kelas kerana dia tidak melepasi saringan ujian LINUS. Saya agak terkejut kerana keputusan ujian bulanannya agak bagus -Matematik 78%, BM Penulisan 80%, BM Kefahaman 63%…

    Membaca keterangan di atas, saya rasa agak lega sedikit. Mungkin keputusan ujian kefahaman anak saya kurang memuaskan, maka dia perlu menghadiri kelas pemulihan. OK, jika itu yang lebih baik untuk anak saya.

    Thanks for the information.
    BTW, saya jumpa site ini berdasarkan carian google, type UJIAN LINUS.

  2. Bolehkan memberitahu bagaimana ujian Linus 1 diadakan oleh guru kelas bagi setiap murid. Adakah ujian ini dibuat individual ataupun sekumpulan. Bagaimanakah contoh-contoh soalannya?

  3. blh saya tau. ujian membaca tu perlu di eja dulu ke atau terus baca?

    • saya belum mengemaskinikan maklumat mengenai linus baru-baru ini.
      maaf!
      saya tidak mampu menolong anda.
      sila rujuk guru anak anda atau menerusi jabatan pendidikan.
      terima kasih kerana sudi membaca laman blog saya.
      bagaimana anda berkenalan laman blog ini?
      boleh kita berkenalan?
      boleh saya mengetahui maklumat anda?
      harap hubungan terjalin secara tulus ikhlas dan terbuka.
      teruskan baca,komen dan memperkenalkan laman blog ini jika anda rasa bersesuaian.
      sekian,terima kasih!

Tinggalkan Jawapan

 
Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

